Pentru Grupul Şcolar „Ion Ghica” Olteniţa, concursul naţional de „Istorie şi societate în dimensiune virtuală” a devenit o plăcută provocare. Din cauza crizei economice, concursul de desfăşoară doar o dată la doi ani. Este, probabil, primul concurs interdisciplinar, lansat în 2004 la Iaşi şi ajuns anul acesta la ediţia a VII-a.
Concursul „Istorie şi societate în dimensiune virtuală” se adresează elevilor cu aptitudini, înclinaţii şi interese deosebite în domeniul istoriei, ştiinţelor socio-umane şi informaticii. El are drept scop realizarea unor materiale cu ajutorul computerului pe teme de istorie (istoria românilor sau istorie universală) şi ştiinţe socio-umane (educaţie civică, cultură civică, logică, argumentare și comunicare, psihologie, sociologie, economie, filosofie, educaţie antreprenorială, studii sociale). Materialele pot fi realizate, la alegere, fie sub forma unor „Pagini Web”, fie sub forma unor „SOFT-uri educaţionale”.
Vizând domenii foarte diferite, între care multă vreme s-a crezut că nu există nici o legătură, concursul a căpătat un mare prestigiu în rândurile competiţiilor de acest gen între elevi, bucurându-se de o participare numeroasă şi de o calitate deosebită a proiectelor prezentate de elevi. Se califică la faza naţională doi elevi pe judeţ, câte un elev pentru fiecare secţiune (socio-umane sau istorie), indiferent dacă a prezentat pagină web sau soft.
La precedenta ediţie a concursului, desfăşurată în anul şcolar 2008-2009, judeţul Călăraşi a fost reprezentat la faza naţională de două eleve de la şcoala noastră, câte una pentru fiecare secţiune, ambele obţinând menţiuni.
În acest an şcolar, de la Grupul Şcolar „IonGhica” Olteniţa, a participat la faza judeţeană (desfăşurată la Colegiul Naţional „Barbu Ştirbei” Călăraşi, la 19 decembrie 2010) eleva Valentina Dobrescu, de la clasa a XI-a an de completare, obţinând locul I la secţiunea socio-umane cu un soft educaţional de cultură civică numit „Uniunea Europeană de la premise la Tratatul de la Lisabona din 2007” (profesor îndrumător Paul Niculiţă).
La secţiunea istorie, la faza judeţeană a câştigat locul I eleva Paula Gheorghe, de la Colegiul Economic din Călăraşi, cu un soft educaţional numit „Călăraşi de sat la oraş” (profesor îndrumător Veronica Asan).
Despre faza judeţeană, ca om ce a coordonat lucrări de soft educaţional la patru ediţii ale acestui concurs, pot spune, despre domnul inspector Tudor Hreniuc, membru al juriului pe probleme de informatică, faptul că, în afara celor de la SIVECO, este singurul profesor întâlnit de mine până acum, care chiar ştie despre ce este vorba la un soft educaţional, care sunt cerinţele informatice pe care trebuie să le îndeplinească etc., pe care, din păcate, majoritatea membrilor juriului de la faza naţională nu le cunosc.
Cele două eleve au reprezentat judeţul Călăraşi la faza naţională a concursului, care a avut loc la Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” Bucureşti, în perioada 2-5 februarie 2011.
Ce se poate spune despre cele patru zile petrecute la Bucureşti? În primul rând, ne-am aflat într-un liceu de legendă al României, cu elevi de excepţie şi bază materială foarte bună. Ne-am putut da seama de acest fapt vizionând un spectacol de teatru al trupei de elevi-actori „AS”, plimbându-ne pe holuri, vizitând câteva săli de clasă, sala de festivităţi şi amfiteatrul, ambele dotate cu instalaţii de sunet şi de lumini aproape ca la teatru. Am fost uimit, totuşi, să constat că până şi un liceu de talia lui „Gheorghe Lazăr” are clase de gimnaziu.
Au participat 37 de concurenţi la secţiunea istorie şi 29 la socio-umane. Nivelul lucrărilor prezentate a fost destul de bun, dar cu diferenţe semnificative de la concurent la concurent. Au fost elevi extrem de buni la informatică, dar cu minusuri de cealaltă disciplină, elevi buni la ambele componente, dar îndrumaţi necorespunzător de către profesor şi doar vreo câteva proiecte cu adevărat slabe.
Dezamăgirea mea a fost aceea că, deşi cele două jurii (unul pentru fiecare secţiune) au componenţa neschimbată de la prima ediţie din 2004!!!, şi, an de an, primesc critici de la participanţi, nici după a VII-a ediţie a concursului, majoritatea membrilor acestora nu au înţeles ce înseamnă un soft educaţional. Astfel, juriul de la istorie a punctat cu multă generozitate acele softuri sau pagini web care au demonstrat existenţa unei cercetări proprii a elevului şi aducerea unor informaţii inedite, adică au utilizat un criteriu foarte bun pentru sesiunile de comunicări ştiinţifice, dar absolut nerelevant din perspectiva teoretică a principiilor pe care trebuie să le respecte un soft educaţional. La nivel naţional este pe punctul de a se finaliza cursul de perfecţionare „Profesorul creator de soft educaţional”. Sper că un număr mai mare de profesori îndrumători vor şti, la ediţiile următoare ale concursului, cum trebuie realizat un soft educaţional şi poate chiar unii dintre membrii juriului. Cel puţin ar fi putut face demersuri pentru ca în juriu să fie câte un reprezentant al firmei Siveco, cei care oferă softurile pentru sistemul AEL din şcoli, aşa cum, de altfel, s-a întâmplat la ediţia din 2009 de la Bârlad.
Din punct de vedere organizatoric, în afara celor două săli de concurs foarte bine dotate, a fost, probabil, cea mai slab organizată ediţie a acestui concurs, începând de la cazarea într-un cămin, cu camere frumoase, dar cu o centrală termică depăşită la minus 10 grade câte au fost în zilele respective, până la masă, fără de a mai vorbi despre ziua destinată activităţilor culturale, în care a fost vizitat Palatul Parlamentului (unde profesorii şi-au achitat biletul de intrare de 25 lei), iar a doua parte a activităţilor „culturale” a fost vizitarea Mall-ului Cotroceni. Bine, cel puţin, că a fost asigurat transportul dimineaţa şi seara între căminul din Giuleşti şi locul concursului.
Neajunsurile organizatorice nu au prea contat însă pentru noi, deoarece Paula şi Valentina au concurat foarte bine. Paula Gheorghe a ocupat în final locul 24 la secţiunea istorie, însă cu aproape 80 de puncte din 100 posibile, iar Valentina Dobrescu a repetat performanţa de la ultima ediţie obţinând o menţiune, cu 94,5 puncte.
Pentru Grupul Şcolar „Ion Ghica” Olteniţa, o menţiune la faza naţională a unui asemenea concurs, obţinută de o elevă de la anul de completare, care i-a depăşit în clasament (locul 9) pe trei sferturi dintre colegii de la liceele de informatică, pedagogice sau teoretice din ţară este o performanţă foarte bună, un plus pentru imaginea pozitivă a şcolii şi un fapt care a stârnit mare uimire între participanţii la concurs, elevi şi cadre didactice.
Sperăm ca în anii următori să reuşim menţinerea acestei ştachete ridicate în pregătirea elevilor noştri pentru concursul de „Istorie virtuală” şi să demonstrăm că performanţele de la ultimele două ediţii nu au fost întâmplătoare.
Impresiile Paulei Gheorghe (Colegiul Economic Călăraşi)
„Am participat la concursul „Istorie şi societate în dimensiune virtuală” fiind îndrumată de doamna profesoară Asan Veronica. A fost o experienţă foarte frumoasă pentru mine, pe care o voi ţine minte mulţi ani de acum încolo! Am cunoscut oameni deosebiţi, invitaţi de către organizatori, dar şi elevi din toate judeţele ţării, mi-am facut o mulţime de prieteni cu care păstrez legătura.
Fiind o competiţie de nivel naţional, a fost foarte bine organizată. Mi-a plăcut foarte mult Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” din Bucuresti, în cadrul căruia s-a desfăşurat efectiv concursul!
Am dorit, prin acest concurs, să-mi dovedesc în primul rând mie că am cunoştinţe de istorie şi de informatică. Comisia a apreciat că m-am prezentat onorabil şi mi-a dat 77 de puncte. Am avut mari emoţii, dar până la urmă a fost bine. A contat mult încrederea în propriile forţe, pe care mi-a insuflat-o doamna profesoară Asan.
Un singur regret am şi anume faptul că nu am participat la acest concurs din clasa a X-a, eu fiind ultimul an la liceu, nu voi mai apuca ediţia următoare şi nu voi putea să valorific experienţa dobândită în acest an.”
Impresiile Valentinei Dobrescu (Grupul Şcolar „Ion Ghica” Olteniţa)
„Aş putea spune multe lucruri folosind cuvinte precum „grandios”, „magnific”, „incredibil” cu privire la concurs, la liceul în care acesta s-a desfăşurat, locurile pe care le-am vizitat, cazare şi cel mai important... oamenii pe care i-am cunoscut şi cu care m-am împrietenit. Aceste cuvinte ar fi prea puţine şi de prisos.
A fost ceva de neuitat. Vizita la Palatul Parlamentului, Liceul CFR Mihail I, unde am fost cazaţi, colegiul unde s-a desfăşurat concursul – „Gheorghe Lazăr”, despre care auzisem doar la televizor până acum.
Am învăţat că dacă munceşti şi eşti devotat lucrului pe care vrei să-l realizezi, într-un final îţi sunt recunoscute eforturile.
De asemenea, am mai învăţat şi că prietenia este un lucru pe care nu vrei să-l pierzi, chiar dacă a apărut în cinci minute şi a ţinut patru zile sau patru săptămâni sau patru ani, pentru că e preţioasă şi vrei să nu se destrame, indiferent cât timp trece. De aceea mi-a fost foarte greu să mă despart de toţi prietenii pe care mi i-am făcut acolo – Mihail din Comrat, Republica Moldova, Răzvan, Andrei şi mulţi alţii.
Cele patru zile petrecute la Bucureşti au fost deosebite pentru mine din multe puncte de vedere. Am trăit experienţe de neuitat, am văzut lucruri pe care nu le ştiam, mi-am exersat limba engleză, am concurat bine, obţinând un loc mai sus faţă de ultima ediţie şi am obţinut o menţiune de minister, ceea ce este bine pentru prestigiul meu şi al şcolii mele, dar peste toate acestea rămân tinerii ca mine pe care i-am cunoscut, prieteniile pe care le-am legat...”
Prof. Paul Niculiţă (Grupul Şcolar „Ion Ghica” Olteniţa)
Valentina Dobrescu premiată cu menţiune de către dl. inspector general MECTS, Eugen Stoica şi de reprezentantul Comisiei Europene în Romania
Trupa de teatru "AS" a Colegiului Naţional Gheorghe Lazăr Bucureşti,
în spectacol la festivitatea de deschidere a concursului
în spectacol la festivitatea de deschidere a concursului
Trupa de teatru "AS" a Colegiului Naţional Gheorghe Lazăr Bucureşti,
în spectacol la festivitatea de deschidere a concursului
în spectacol la festivitatea de deschidere a concursului
a fost jalnica editia din acest an!!!
RăspundețiȘtergere