În perioada 22-24 iulie 2010, sediul Inspectoratului Şcolar al Judeţului Călăraşi a găzduit sesiunea de formare a cadrelor didactice din învăţământul liceal, care vor participa la un incitant proiect numit „Proces educaţional optimizat în viziunea competenţelor societăţii cunoaşterii”.
Formatorii au fost din partea MECTS: Gabriela Borodea (colaborator SIVECO) şi Raul Dod (S.C. ROCO Oradea).
Din Olteniţa au participat prof. Robert Niculiţă (Grupul Şcolar de Arte şi Meserii) şi prof. Liliana Niculiţă (Grupul Şcolar „Nicolae Bălcescu”). Aceştia au devenit, astfel, profesori-resursă, având sarcina de a forma, în propriile şcoli, câte un grup de cadre didactice şi câte o clasă de 25 de elevi, în vederea implementării, începând cu anul şcolar 2010-2011, a cursului opţional cu titlul „Învăţare pentru societatea cunoaşterii”, având la bază principiile transdisciplinarităţii şi al învăţării pe bază de proiecte, cu suport logistic de ultimă oră furnizat de tehnologia informatică multi-touch, care va fi oferită gratuit, iniţial unui număr de opt licee din ţară, câte unul pentru fiecare regiune de dezvoltare.
Tehnologia multi-touch pentru şcoală reprezintă o schimbare fundamentală a modului în care interacţionăm cu conţinutul digital. Ea utilizează mesele multi-touch, adică un ecran de cca. 76 cm diametru, la care elevii vor putea lucra în echipă, simultan, dezvoltând proiectele didactice transdisciplinare, fără a utiliza mouse/tastatură, prin simpla atingere şi tragere a obiectelor de pe ecran.
Cursul opţional „Învăţare pentru societatea cunoaşterii” este destinat elevilor de clasa a XI-a, de la toate filierele şi specializările din învăţământul liceal - o oră pe săptămână, însă structura cursului permite organizarea flexibilă a timpului de învăţare.
Este conceput ca un opţional inter-arii şi valorifică oferta de cunoaştere a două dintre ariile curriculare incluse în planurile-cadru de învăţământ: Matematică şi ştiinţele naturii şi Om şi societate; aceasta din urmă este privită ca reprezentând o arie mai largă de competenţe şi cunoştinţe, acoperind de fapt zona domeniilor considerate umaniste.
În cadrul acestuia, o unitate de învăţare/lecţie poate purta un titlu raportat la un singur concept/problemă (de exemplu, Omul: Călătorie prin corpul uman, pe traseul circulaţiei sistemice) sau poate combina două concepte, de exemplu omul şi resursele. În cazul acesta, tema poate să fie construită fie din punctul de vedere al impactului omului asupra resurselor (de exemplu: Omul ca un consumator de… orice resursă) sau din punct de vedere al impactului resurselor asupra omului – omul privit ca individ, populaţie sau specie (de exemplu: Plantele şi necesarul de oxigen într-o clasă / într-o clădire / într-un oraş).
Iată câteva din cele 12 teme existente în programa acestui curs: „Echilibre şi dezechilibre naturale”, „Supravieţuirea ca individ, populaţie, specie, biosferă”, „Descoperiri accidentale”, „Magia ştiinţei”, „Informaţie şi hazard”.
Monitorizarea implementării proiectului în şcoli se va face timp de patru luni (semestrul I al anului şcolar 2010-2011), după care, în perioada martie-aprilie 2011, va fi organizat concursului de proiecte didactice transdisciplinare – pentru toate liceele din ţară grupate pe regiuni de dezvoltare. Pentru fiecare regiune de dezvoltare va fi desemnat un liceu câştigător, acesta urmând să fie dotat cu laboratorul multi-touch.
Liceele câstigătoare ale concursului vor dezvolta proiecte didactice transdisciplinare într-un mediu virtual, utilizând echipamente bazate pe tehnologia multi-touch şi aplicaţii software corespunzătoare, devenind centre de experiment, cercetare şi diseminare a informaţiilor despre această metodă de învăţământ.
Să sperăm că rezultatele acestui proiect vor fi atât de bune, încât va determina MECTS să doteze toate scolile din ţară cu această tehnologie informatică.
Detalii pe: http://www.scoaladinoltenita.net/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu